Podcast: Kristina May fra Design Kan…
interviewer Simon Nygaard & Sigrún Gudbrandsdóttir

“K

unst. Den seje, utæmmede fætter til design. I dette afsnit snakker vi om design og kunst, to forskellige udtryksformer, med overlappende elementer som ofte arbejder tæt sammen, men alligevel anses som vidt forskellige. Dagens gæster ved meget om begge former for arbejde og snakker i dagens afsnit om hvordan de to ting både minder om, men bestemt også adskiller sig fra, hinanden.”

Udsigt til fortiden
Podcasten Design Kan… laves af AM Copenhagen, som ligger på Christianshavn.

Jeg forsvandt ned af memory lane allerede ved ankomsten. Dels fordi i huset ved siden af lå engang et kommunikationsbureau, hvor jeg arbejdede som nyuddannet. Og fordi jeg indenfor mødte Wonderland-Simon, den anden gæst – som jeg tilfældigvis også har arbejdet med.

I midten af nullerne, nogenlunde samtidig med at min kunstgruppe Ingen Frygt slog igennem, blev Wonderland (art space & magasin) stiftet. Så selvfølgelig krydsede vores veje dengang i det lille København (og så gik der lige 16 år med et fingerknips). Mere om alt dette i podcast’en, der, som indledningen fortæller, handler om at arbejde indenfor både design og kunst.

“Design er problemløsning. Kunst prøver ikke nødvendigvis at løse et problem, men den kan pege på det på en ny måde.”

KM: Så kunst stiller spørgsmålet, og design besvarer det?
“Præcis. Men det er jo ikke nødvendigvis de samme spørgsmål… “
Det er svært at snakke

Jeg kom ud fra interviewet med tre erkendelser.

Den ene: At det var overraskende svært at sætte ord på de fagkasketter, jeg så let skifter imellem. Men vi gør et forsøg, krydret med anekdoter fra de glade nullere.

Den anden: At jeg havde glemt, hvor meget krudt jeg plejede at bruge på at opretholde mine  hemmelige identiteter. Jeg kommer lidt ind på det – hvordan mine designkunder helst ikke skulle få alt for meget nys om, at jeg også var kunstner, og hvordan kunstbranchen endelig ikke måtte opfatte Ingen Frygt som 1/3 designer. 

I’m sorry, men selvforståelsen i brancherne dengang var ikke til, at man kunne være professionelt anerkendt på mere end ét af de her områder – samtidig. 

Måske har det ændret sig lidt? Eller er fordommene der stadig? 

Den tredje:  En ven gjorde mig opmærksom på, at jeg ikke blærer mig nok. Nu skal et interview jo ikke være en reklamesøjle, men ja, jeg kunne måske godt lige have husket at nævne navnet på mit eget  firma. Bare som minimum.

Så, denne forglemmelse er min papirstynde undskyldning for at opdatere mine bio-tekster og inkludere dem herunder, med uddybning i forhold til samtalen, samt masser af namedropping – og ingenting under skæppen.

Ville du købe et logo af hende til venstre
Grafisk design kom først

Nogle af mine første kunder var Mew – og Radioavisen! Det var i 90’erne. Og kultur & medier har lige siden været mine største samarbejdspartnere. Fra undergrund til Bikubenfonden og Nationalmuseet, samt en lang række udgivere af alle mulige formater.

Mit grafiske arbejde bliver ofte betegnet som kunstnerisk. Sådan ser jeg ikke selv på det. At løse design og visuel kommunikation opgaver har for mig intet at gøre med at arbejde som kunstner. 

I stedet tænker jeg på mit grafiske udtryk som en art ikke-invasiv branding. Noget, som på en ukalkuleret måde taler til vores behov for skønhed og æstetik. Og netop derfor brand’er projektet / organisationen positivt.

Jeg har vundet designpriser for logoer, magasiner, bøger, emballage og informationsdesign.  

Siden 2001 har jeg levet det frie og uforudsigelige liv som fuldtidsselvstændig, og design har alle årene været min primære indtægt.

Og så samtidskunst

Det var som del af kunstgruppen Ingen Frygt (2001-2010), at jeg (for en stund) trådte ind på samtidskunstscenen. Det hele gik meget hurtigt. Vi vandt priser for vores allerførste musikvideo, og havde kun lavet få værker, før vi kom ‘i stald’ hos Andersen-s Contemporary, som bl.a. havde Olafur Eliasson.

Ingen Frygt skabte en række værkcyklusser som kredsede om feminisme, penge, vestlig selvforståelse m.m., ofte i formater, som undveg galleriformen. F.eks. fester med social manipulation af publikum, eller vores egen selviscenesættelse / performance i medierne.

Ingen Frygt har udstillet på bl.a. Museum for Samtidskunst, Statens Museum for Kunst, Herning Kunstmuseum, Den Frie og Aros, samt på gallerier i bl.a. København, Berlin, Madrid, New York, Wien og Hanoi.

Vi lavede reklamefilm for Nokia, events for Det Kgl. Teater, Distortion m.fl., koncept for et 1200 kvm loungeområde på en møbelmesse, trailer for CPH:Dox, bogillustrationer og meget andet. 

Vores kendteste værker indgår i Kunstfondens samling m.fl., og er brugt i flere undervisningsantologier. Vores samarbejde med artisten Jomi Massage er permanent udstillet på Ragnarock, Museum for Pop, Rock og Ungdomskultur.

Ingen Frygts tre stiftende medlemmer var Anna María Helgadottir, Hannah Heilmann og mig, Sigrún Gudbrandsdóttir.