DET, DER KUN VIL BEHAGE, GØR SJÆLDENT INDTRYK
Så tak til mine kunder, for at vælge løsninger, der kradser lidt i øjet.
Og tak til de mange, som fortalte andre om mig: Når jeg selv skal være sælger, bliver jeg til den akavede onkel til ungdomsfesten. Uden mine kunders anbefalinger og synlighed, var jeg sgutte kommet langt.
Et frynsegode ved visuelt ambitiøse kunder er nemlig, at de tiltrækker flere af samme slags. Derfor er hvert møde med en ny opdragsgiver lige så udfordrende nu, som for 18 år siden, og det er derfor, jeg elsker mit arbejde.
Tak til de andre små firmaer, inklusive grafikere, for sammenhold og skills. Og til mine forældre for at tage kunsthåndværk alvorligt og lære mig, at det, der ser lettest ud, ofte kommer af det hårdeste arbejde.
En grafiker skal meget mere end at få ting til at se ud. Det grafiske kræver præcision, indlevelse og kritisk sans. Ingen ideer er så flotte, at de ikke kan kasseres, hvis de ikke kan rumme den kompleksitet, opgaven (altid) har.
Derfor forsøger jeg at skabe plads om processen, så den kan bevæge sig. Så ingen beslutninger forhindrer endnu bedre ideer i at opstå.
Mit vigtigste materiale er typografi, som jeg både maler og komponerer med. Samler på og husker. Gemmer i årevis til den rigtige opgave. Nu er jeg jo fra Arkitektskolen, så jeg har med hammer og mejsel hugget bogstaver i marmor med Trajansøjlen som forlæg, fordi vi med vores egne hænder skulle forstå grundlaget for moderne typografi. Jeg har også skåret runer ud i træ, men det var, da jeg var barn og havde en hemmelig klub.
Apropos hemmelig: Skrifter er tilgængelige for alle, men der er tusinder af dem. De har individuelle skriftsnit og kan typograferes, så samme font fremstår vidt forskelligt. Alligevel er det som om, der altid kun er én rigtig skrift til hver opgave. Mit blik for det match er min og de respektive kunders forretningshemmelighed. Derfor nævner jeg ingen navne, hverken på de kendte eller på de mere obskure skrifter, jeg bruger.
Men andre detaljer vil jeg gerne dele. Kom med backstage og se mere: her er 18 år, 18 projekter.
INDHOLD
Forord: Om at kradse lidt i øjet – en tak
2016: Jazzen i blodet – en plakat
2015: Plads til himlen – et magasindesign
2014: Livsappetit på tværs af århundreder – et bogomslag
2013: Farver og vildskab – et museum
2012: Visioner – en fond
2011: Den japanske font – et cdomslag
2010: Noget om fremtiden – et magasindesign
2009: Om at være til – et bogomslag
2008: Landskab med fugl – et vinylomslag
2007: Trommeslageren i New York – et logodesign
2006: Omstridt – et kunstnersamarbejde og et cdomslag
2005: At ramme med æstetik – et salgskatalog
2004: Ordet er en bygning – et logodesign
2003: Kultur til hele livet – et magasindesin
2002: Venlig elegance – et logodesign
2001: Forfatteren hadede det – et prisbelønnet bogomslag
2000: Et møde mellem genrer – et cdomslag
1999: Yes, det er mors band – et cdomslag
1998: Respekt for halvfjerdserne – et logo-redesign
samt
DEN VISUELLE OMFAVNELSE, soloudstillinger 2015 / 2016