Designproces: SCENARIO MAGAZINE

Noget om male med typografi og tænke som en klipper

I 2010 blev jeg hyret til at redesigne bladet Fremtidsorientering (F.O.), som under processen skiftede navn til Scenario Magazine. Bladet havde i mange år været forbeholdt medlemmer af Copenhagen Institute for Future Studies, men skulle nu ud i handlen. Det krævede en helt anden appel og ikke mindst ambition. Og kernen i at skabe bladets nye udseende blev for mig typografien – både de enkelte skrifter og måden, deres udtryk arbejdede sammen.

Et magasindesign bliver til: Udsnit af de mange forsideskitser.

Redesign af Fremtidsorientering / Scenario

Første Scenario Magazine forside. Foto Ulrik Jantzen.

FORSIDEN
Der blev arbejdet visuelt med en del navneforslag og stilretninger, før forsiden faldt på plads. Men da jeg testede den font, der skulle blive Scenarios logoskrift, skete der noget. En undseelig skrift fra 1899 – designet til indgravering og læselighed i små størrelser – gav magasinhovedet en helt særlig karakter. Inde i bladet blev fonten gentaget i toppen af opslagene, og angav her emne eller artikeltype.

KENDER DU TYPEN
Til rubrikkerne både på forsiden og indeni var der heller ingen tvivl: Det skulle være en skøn og egensindig grotesk fra 1926, som jeg nogle år forinden havde opdaget i et blad i mine bedsteforældres kælder i Reykjavík. Men mens den stod ultra flot i versaler (store bogstaver), så blev den goofy, når man blandede store og små bogstaver. Det var charmerende, men forkert til dette projekt . Så jeg  supplerede med en grotesk mere – fra 1907: En langbenet ungdomskærlighed, fundet i en gammel typografibog, da jeg studerede i London i 90’erne.

Selve artiklerne blev sat med et mesterværk fra 1929. En klassisk serifskrift, der selv var baseret på mesterværker fra henholdsvis 15- og 18-hundredetallet. Og for at gå planken ud, introducerede jeg også en alternativ rubrikskrift: En smal, western-inspireret font fra 1990.  

I det hele taget satte jeg Scenario Magazine med en lang række anerkendte, men ikke super kendte, originalskrifter. Flere af dem fandtes ikke som gennemtegnede skriftfamilier, så jeg var nødt til at være kreativ (jeg brød en del regler og fortryder det ikke). Men det blev også en stor del af typograferingens styrke, at de enkelte skrifter var så utæmmede. Her ti år efter føles det som om “alt” ligner Scenario. Men i 2010 var der ikke andet, der så sådan ud. Ikke noget, jeg har set, i hvert tilfælde.

LAYOUT & ARTIKELFORMATER
Redaktørerne ønske­de et meget enkelt layout. Men samtidig ønske­de de, at hver artikeltype fik sine egne karakteristika. Det gav en del hovedbrud i forhold til at samle udtrykket. Men så tænkte jeg på designet som en musikvideo, der skulle klippes. Hvor man introducerer visuelle temaer og på forskellig vis gentager dem.

Min løsning blev artikelfamilier. I stedet for at ensrette layoutet via regler, lod jeg fælles, gra­fiske egenskaber skabe for­bindelser på kryds og tværs af magasinet. Og den billeddannende typo­grafering gjorde, at også de teksttunge opslag føltes lette og blev mind­­re afhængige af billeder. 

Scenarios design og redaktion har vundet megen ære, og jeg har med stolt­hed set at design­studerende i ind- og udland har lavet opgaver om magasinet.

Et magasindesign bliver til: Opslag fra mit første og andet skitseoplæg. I modsætning til forsiden, fandt indholdet sin tone fra første skitse. Nogle af billederne er lånt for at angive en stilretning.

Designproces - 1 & 2 skitseforslag, magasindesign
Typografiske detaljer.
Færdige opslag.
Se mere fra Scenario Magazine her.

SCENARIO MAGAZINE
Copenhagen Institute for Future Studies
Grafisk Design: Sigrún Gudbrandsdóttir

“Et smukt og imponerende magasin. Visuelt udfordrende og tankevækkende.”

Juryudtalelse, Anders Bording Priserne

“Lækkert, cool og anderledes magasin, med teksttungt materiale sat elegant og indbydende op.”

Juryudtalelse, Magasindesignere i Danmark

“This is granted for truly excellent work, going beyond mere technical or aesthetic competency. It honors outstanding entries for such things as being daring and innovative.”

SND, Society for News Design, New York

Anders Bording Priserne