DESIGN PODCAST
Kristina May interviewer mig og Wonderland-Simon om spændingsfeltet mellem kunst og design.
“Så kunst stiller spørgsmålet, og design besvarer det?”
“Præcis. Men det er jo ikke nødvendigvis de samme spørgsmål.”
AMPLIFIED WEIRDNESS
Visuelt interview no. 1: Sigrún i samtale med Jonas Bjerre.
“De bedste ting, jeg laver, er dem, hvor jeg ikke har noget mål.”
UDSTILLINGSGRAFIK: LIVET PÅ NAKSKOV SKIBSVÆRFT
Jeg har skabt grafikken og hjulpet med billedbehandling til en ny, permanent udstilling i Nakskov: Livet På Nakskov Skibsværft. TV2 Øst var på pletten på åbningsdagen.
Jeg har også designet ny visuel identitet til selve huset, som før hed Nakskov Lokalhistoriske Arkiv, men som fremover hedder Historiens Hus Nakskov.
HVORDAN SER SCIENCE FICTION UD
Ligner det de film, vi har set, eller beskrivelser i de bøger, vi har læst? Kan vi overhovedet rive os løs fra dem og forestille os noget helt andet? Og er AI-billedgeneratorer en hjælp eller det modsatte? Det skal jeg finde ud af sammen med en flok amerikanske studerende på DIS, når jeg igen til efteråret skal lede en workshop om visualisering indenfor genren science fiction.
Illustration: En klippesten udsat for Illustratorfiltre. Ingen AI.
PACKAGING DESIGNPRIS 2024 – AWARD OF EXCELLENCE
For min emballageserie til Track Connectors, Toy2.
ICMA Awards.
SOME SCIENCE AKADEMIET er videnskabformidling for unge, det første af sin art i Norden. Og SOME SCIENCE AWARD er netop blevet uddelt på Bloom festivalen for anden gang.
Akademi og Award er skabt af Thin Green Line Productions. Læs et tankevækkende interview i Politiken med en af de unge youtube’ere fra første årgang. Og se mit (prisbelønnede) design for projektet her.
LOGODESIGNPRIS 2023 – BRONZE
Så fik jeg min logodesignpris nummer syv. Det er den tyske logo konkurrence, WOLDA, som har præmieret mit nye logo for Rudersdal Provsti
NU SOM NØGLERING
Jeg troede, jeg havde prøvet det hele. Men at mit fabeldyr-logo – skabt af tre forskellige væsner fundet på gamle søkort – nu er lavet til plysdyr og nøglering, det er en god slutning på et spændende arbejdsår! Havets Mysterier
INFORMATIONSDESIGNPRIS 2023 – SØLV
Folkekirkens Nødhjælps klimalaboratorium – med idé og art direction af Casper Just – har hovedæren af denne pris, men jeg hjalp med at føre idéerne ud i livet. Prisen er givet af IIIDAWARD i kategorien Climate Change for dette edu-magasin rettet mod unge, som gerne vil engagere sig i klima spørgsmål. Juryen skrev: “Nice new positive approach to shred light on a well-known problem. The new visuals refocus the attention to the main issues”. Flere designpriser
DESIGN JURY
A’DESIGN AWARD er en italiensk / international designkonkurrence, en af verdens største. Jeg har haft fornøjelsen af at vurdere 2023 projekter indenfor det grafiske felt.
NY MUSIKVIDEO
Jeg har haft en lang pause med at arbejde med levende billeder, men jeg måtte sige ja til at arbejde med Henrik Olesens smukke Hymne (Tak for alt). Som jeg også har lagt korvokaler til.
Se videoen her
5 LOGO DESIGNPRISER i 2021
– Sammen med Sara Itkin vandt jeg en Bronze Award fra ICMA* for vores Samsø Bær logo som også vandt sølv i European Design Awards tidligere i år.
– Mit logo til Léonie Sonnings Musikpris vandt 2 x Awards of Excellence fra henholdsvis ICMA og WOLDA*
– Og logoet for SoMe Science Academy vandt en Award of Excellence fra ICMA.
*International creative Media Award i samarbejde med DesignDenmark
**World Logo Design Annual
VI ER OFFICIELT TRENDSÆTTERE: Spansk designblog og prisvindende bureau fremhæver vores Samsø Bær logo som repræsentant for det kommende års tendenser indenfor logodesign. Det er det håndtegnede, der er i fokus, en stil som ifølge bloggen giver en mere personlig og dybere repræsentation af virksomheden.
VORES BOMÆRKES samspil med typografien beskrives som en meget intelligent leg med form, og identiteten roses for at være tydelig omkring, hvad virksomheden står for. Vi takker vores spanske kolleger for den venlige opmærksomhed!
SKÆLDUD PÅ DAGSORDENEN: Det seje hold bag Skole uden Skældud – Erik Sigsgaard, Louise Klinge og Mette Thor Jørgensen – stormer frem med deres vigtige budskab.
I DESIGNPROCESSEN drøftede jeg med forfatterne, om bogens forside skulle være vild og fabulerende, eller enkel og ikonisk. Jeg anbefalede det sidste med brug af deres eksisterende logo – og det er jeg glad for, at de valgte. Jeg synes, det er blevet til en bog, man genkender.
Se design her.
DET STORE FOTOARKIV: Jeg har lige opdaget, at et af mine gamle billeder pryder toppen af dette MEW-fansite. Fotoet er fra 1996 eller 97, og er taget forud for Mew’s debut album ved deres øvelokaler i Nordhavn – dengang området stadig var et halvhemmeligt industrikvarter.
Der er sket en del siden, men det minder mig om min uendelige to-do-liste, som blandt andet indholdet punktet: Læg flere fotos op på denne hjemmeside af de mange artister, jeg har fotograferet gennem årene.
NU MED BRYSTER: For 16 år siden skabte Jomi (Signe Høirup Wille Jørgensen) og Ingen Frygt (Anna María Helgadóttir, Hannah Heilmann og jeg) denne dragt, som Jomi optrådte i til koncerter og festivaller sammen med DR Big Band og projektet Skandinaviske Klagesange.
Siden kom både Jomis dragt og vores coverdesign på Ragnarock – Museum for pop, rock og ungdomskultur – og har lige siden museets åbning været en del af deres faste udstilling. Men vi syntes, der manglede noget. Så det er en glædens dag, at ginen nu har fået barm. Tak til museet.
Fun fact: Til DR Big Band designede vi sorte veste og røde hovedbeklædninger, inspireret af Fanø folkedragter. Flere medlemmer protesterede højlydt, når de skulle iklæde sig disse kostumer – men vi var ubøjelige. Ingen mukken i geledderne, som Anders And siger.
EUROPEAN DESIGN AWARDS: Vi er glade og stolte i vores respektive firmaer (sigrun.nu & Itkin Grafisk), da vores ny logo og identitet for Samsø Bær er nomineret i selskab med kolleger fra hele Europa – i kategorien Branding / Company Logo. Vi krydser fingre for en designpris, men er allerede rundt på gulvet for nomineringen. Se designet her
OPDATERING: Vi vandt sølv!!
VORES DESIGN I VORES IRMA: Det er nok mest spændende for os selv, men det er til gengæld top spændende som designer at komme ned i sin lokale Irma til det her syn. Eller i SuperBrugsen – og på færgerne – og i enhver velassorteret forretning.
Og snart kommer vores nye design til Samsø Bærs elskede snaps-linje!
SKITSEOPLÆG TIL AUDI REKLAME: Der kan komme meget ud af at falde i snak, når man sidder i en sandkasse ude i gården. F.eks. denne opgave med rumligt design: Idéskitser til lysinstallation i transition scene i en bilreklame. Production design: Artbook Agency. Jeg var ikke involveret i filmen udover tegningerne.
SMØLFEMODEL: Du ved, at du arbejder med de rigtige mennesker, når de sender kunden en model af messestanden, der involverer en tommestok og tre smølfer. Med Phillipsen & Itkin for SAMSØ BÆR.
På det andet billede ses Nørrebro-kontoret i 2CV’en, på vej til et af de første møder med ildsjælene i Sildeballe.
Det billede, du tager idag, vil om mange år fremkalde erindringer og fremstå gammeldags. Tænker du over det, når du fotograferer?
Jeg afholder et FOF-kursus, hvor vi arbejde med minder – før de bliver til minder. Vi ved ikke, hvordan vores fremtidige jeg ser tilbage på nutiden. Så vi træner blikket til at finde motiver i det undseelige og hverdagsagtige – i dag.
Tillykke til mikro-FORLAGET IRIS med fremsynetheden i at sikre sig denne vidunderlige roman da den udkom i 2014. Station Eleven er nu blevet til en ligeså god serie på HBO, og bogen er mere relevant end nogensinde. Mit omslag til den danske udgave er fra 2015, og designet udløste iøvrigt følgende kommentar på forfatteren Emily St. Johns Mandels instagramprofil: “It looks like we’ll still have great typography after the apocalypse.”
Tillykke til NYLAND KOMMUNIKATION. Hver jul topper Handel’s Messiah-podcast’en hitlisterne over Atlanten. Katrine Nyland skriver på sin FB: “Dolly Parton og Beatles podcast ligger altid foran. Det kan jeg nok ikke gøre så meget ved. Til gengæld er Händels Messiah den mest lyttede klassiske podcast i USA lige nu”. Hør podcast’en her, og se mere af mit podcast-design her.
Tillykke til SAMSØ BÆR, vindere af Sol Over Gudhjem-produktprisen 2021 for deres barndoms-minde-fremkaldende rabarbersaft. Saften blev nomineret for sin smag af kokke-panelet, og stemt til tops af publikum. Vi håber, at det visuelle hjalp smagen lidt på vej!
Tillykke til FRAK for Kronprinsparrets Sociale Stjernedryspris 2019. Året før producerede FRAK ‘Fritidsjob-manifestet’ for at råbe myndigheder op, og jeg havde fornøjelsen at layoute det.
Tillykke til RANDI PONTOPPIDAN med Steppeulv nomineringen 2020 til Årets Vokalist for albummet ROOMS.
Også tillykke til PANCRYOS med de 10 millioner i udviklingsstøtte fra Novo Nordisk. Jeg designede logo m.m. for den ambitiøse start-up virksomhed i 2017, og det var en del af kravet, at den visuelle identitet skulle begå sig i mødet med investorer. Læs, hvad CEO Jacqueline Ameri siger: “Designed to make us stand out from the crowd”.
Under et arbejdsophold i Kobe, Japan, blev mine meritter og jeg omtalt i lokalbladet, hvor pianist og performer Eriko Makimura har en kuturklumme.
ALT ER bedre med guldskrift. Diplomet fra Society of News Design, New York
VI LIGNER en band-reunion men vi er til reception for CHANGES – tekster om David Bowie. Sanne Gottlieb (bidragsyder), Klaus Lynggaard & Henrik Queitsch (redaktører), og mig (bidragsyder, design & billedredaktion).
FRA ARKIVERNE: Outdoor reklame for den slovenske udgave af SCENARIO Magazine.
FRA ARKIVERNE: Kiosk på Falkonér Allé var tilsyneladende ret begejstret for SCENARIO Magazine.
Lone Hørslevs DYRETS ÅR bliver her vist frem i Smagsdommerne af Adrian Lloyd Hughes. Det handlede selvfølgelig om bogens indhold, og ikke om dens design, men til gengæld kan jeg prale af, at Magasins lingeriafdeling købte en hel stak af romanen til udstillingsbrug – så mit omslag kunne kaste glans over deres underbananer.
Mere BOGDESIGN: Partimedlemmer danser rundt i TV2 Nyhederne med Bogen om ALTERNATIVET (Love is in the Air). Ja, det skete.
MERE FEST: Uffe Elbæk signerer bøger til receptionen i Dome of Vision.
BLOMSTEN AF Danmarks ping’er med programdesignet til ÅRETS REUMERT. Det var instuktørernes (Fix & Foxy) idé at trykke det i to forskellige farver, så publikum kunne forme et hjerte, når de holdt det op. Det lykkedes næsten.
18 år, 18 projekter
Designudgivelse. Sigrún Gudbrandsdóttir, Seifyr, 52 sider (2016)